Δρ. Λώρης Κυριάκου
Ημικρατικοί οργανισμοί για την Κύπρο και τον πολίτη

Την Πέμπτη που μας πέρασε η Βουλή ψήφισε την αναστολή των ιδιωτικοποιήσεων στους κερδοφόρους ημίκρατικους οργανισμούς (ΑΤΗΚ και ΑΗΚ) μέχρι το τέλος του 2017. Μια πρόταση νομού που ξεκίνησε με την πρωτοβουλία και την αποφασιστικότητα του ΑΚΕΛ και είχε την στήριξη και των υπολοίπων κόμματων της αντιπολίτευσης .

Το θέμα των αποκρατικοποιήσεων-ιδιωτικοποιησεων άπτεται κατά την γνώμη μου τριών πτυχών. Της οικονομικής, της κοινωνικής και της Εθνικής Ασφάλειας. Θα προσπαθήσω συνοπτικά να αναλύσω τις τρεις αυτές πτυχές:

  1. Στην οικονομική πτυχή θα έχουμε δημιουργία ιδιωτικών και τονίζω την λέξη ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ μονοπωλίων ή ολιγοπωλίων. Διότι δεν νομίζω σε  ένα νησί όπως η Κύπρος με τον πληθυσμό και το μέγεθος της να έρθουν να επενδύσουν πάνω από 2-3 εταιρείες στο τομέα π.χ του ηλεκτρισμού και της ενέργειας όταν αυτή την στιγμή η μονάδα του Βασιλικού μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες της Κύπρου. Απλά να αναφέρω ότι στην Αγγλία με πληθυσμό περίπου 55 εκατομμύρια δραστηριοποιούνται μόλις έξι εταιρείες στο τομέα της ενέργειας. Τυχόν πώληση αυτών των οργανισμών  θα είναι ασύμφορη διότι ουσιαστικά θα ξεπουληθούν  σε τιμή ευκαιρίας για τον ξένο ή ξένους επενδυτές και τα όποια κέρδη ενδεχομένως να έχουν θα καταλήγουν στις τσέπες των ιδιωτών, ενώ σήμερα τα κέρδη αυτά διοχετεύονται προς όφελος της κοινωνίας. Επίσης είναι γεγονός ότι αυτοί οι οργανισμοί πολλές φόρες «χρηματοδότησα» το κράτος όταν αυτό είχε ανάγκη.
  2. Όσο αφόρα την κοινωνική πτυχή, αυτοί οι οργανισμοί επιτέλεσαν και επιτελούν ένα σημαντικό κοινωνικό ρολό. Ο μη κερδοσκοπικός τους χαρακτήρας τους δίνει την δυνατότητα να βοηθούν τον πολίτη και κοινωνία. Πολλές φορές  η ΑΗΚ επέδειξε ευαισθησία για ευάλωτες ομάδες πληθυσμών προσπαθώντας να βοηθήσει  μέσω διακανονισμού ή δόσεων σε λογαριασμούς.
  3. Οι  ιδιωτικοποιήσεις δεν μπορεί να εξετάζονται εκτός του πλαισίου εθνικής ασφάλειας και άμυνας του τόπου. Διότι οι επικοινωνίες (ΑΤΗΚ), η ενεργεία (ΑΗΚ) οι συγκοινωνίες(Λιμάνια-Αεροδρόμια) σχετίζονται άμεσα με την ασφάλεια του τόπου.  Έχουμε το παράδειγμα που χάσαμε τον εθνικό μεταφορέα, άρα σε μια ώρα κρίσης ή ανάγκης μένεις χωρίς διέξοδο ουσιαστικά. Φανταστείτε δε τι μπορεί να συμβεί στην περίπτωση που οι εγκαταστάσεις υποδομής  (ενέργεια, τηλεπικοινωνιών, λιμάνια) σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα περιέλθουν στον έλεγχο δυνάμεων που θέλουν να πιέσουν την Κύπρο προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις όσο αφορά την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου ή ακόμα και την επιδιωκόμενη λύση του εθνικού προβλήματος.

 

Παρ΄όλες τις αδυναμίες που μπορεί να είχαν και έχουν αυτοί οι οργανισμοί τα τελευταία χρόνια, είναι σημαντικό να παραμείνουν στα χέρια του κράτους ως κοινωφελείς οργανισμοί, με κριτήριο όχι μόνο το κέρδος αλλά την εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών της κοινωνίας και των πολιτών. Ο εκσυγχρονισμός τους είναι καθήκον της πολιτείας, μέσω της εφαρμογής αρχών διαφάνειας και αξιοκρατίας, ώστε να αυξήσουν την αξία τους την οποία θα επανεπενδύουν στην κοινωνία όπως γίνεται από την αρχή της ίδρυσης τους. 

Επομένως κλείνοντας η υπερψήφιση για την αναστολή των ιδιωτικοποιήσεων των κερδοφόρων οργανισμών είναι μια επιτυχία των εργαζομένων και της κοινωνίας που θα δώσει χρόνο για εκσυγχρονισμό και βελτίωση.

 

Δρ. Λώρης Κυριάκου
Υποψήφιος Βουλευτής Λευκωσίας
ΑΚΕΛ-ΑΡΙΣΤΕΡΑ – ΝΕΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ

Send to Facebook

Δρα Αντώνη Στ. Στυλιανού

Το οριακό αποτέλεσμα του τουρκικού δημοψηφίσματος υπέρ του Ναι με ποσοστό 51,41% έναντι 48,59% του Όχι οριοθετεί τη νέα τάξη πραγμάτων που δημιουργείται στην Τουρκία. Ο Ερντογάν έχει επιτύχει μια πύρρειο νίκη, η οποία δημιουργεί πλέον μια αβέβαια κατάσταση, με την χώρα να βρίσκεται πλήρως διχασμένη και ιδιαίτερα πολωμένη. Η ανάγνωση...

19/04/2017 12:18

Καθηγητής Κωνσταντίνος Χριστοφίδης

Δευτέρα απόγευμα βρέθηκα στο Παρίσι για την 83η συνεδρία του Διοικητικού Συμβουλίου της «Παγκόσμιας Ένωσης Πανεπιστημίων» (ΙΑU). Είχα μερικές ελεύθερες ώρες και αποφάσισα να επισκεφτώ το Επιστημονικό Εργαστήριο του μουσείου του Λούβρου με το οποίο είχα συνεργαστεί στο πλαίσιο ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων στο παρελθόν.  Συνάντησα...

12/04/2017 12:34

Αγγελικής Λοΐζου

Η προμήθεια αποτελεί σημαντικό κομμάτι του προϋπολογισμού μιας εταιρείας ή ενός οργανισμού, επομένως δεν θα ήταν καλύτερα αν οι προμήθειες να γίνονταν στοχεύοντας στην αειφορία και στη βιωσιμότητα; Το νέο πρότυπο που εκπονείται στοχεύει να βοηθήσει τους οργανισμούς να πετύχουν την αυτή την αειφορία στην προμήθεια.  Οι αποφάσεις...

07/04/2017 09:23

Κωνσταντίνος Κωσταντή

Χωρίς αμφιβολία οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) αποτελούν καινοτόμες λύσεις χρηματοδότησης, εφόσον στηρίζονται σε δεσμεύσεις ενός ιδιωτικού φορέα να προσφέρει ένα έργο που μπορεί να συνδεθεί με τεχνικά, καθώς και περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια, ενώ παράλληλα, δίνουν κεντρικό ρόλο στον ιδιωτικό τομέα...

05/04/2017 12:08

Δρα Αντώνη Στ. Στυλιανού

Η υπογραφή Κοινής Διακήρυξης στο Τελ Αβίβ στις 3 Μαρτίου 2017 από τους Υπουργούς Ενέργειας Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη στους ενεργειακούς σχεδιασμούς για την ευρύτερη περιοχή της νοτιονατολικής Μεσογείου. Το γεγονός μάλιστα ότι στην...

04/04/2017 13:28

Νίκος Α. Ρολάνδης

Στις 7 το πρωί της Τρίτης, 31ης Μαρτίου 1998, δηλαδή πριν 19 ακριβώς χρόνια, καθόμουν στο γραφείο του προέδρου Γλαύκου Κληρίδη. Είχα διορισθεί Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού ένα μήνα πριν. Το χαρτοφυλάκιο της Ενέργειας ανήκε στο Υπουργείο μου. Το θέμα της πιθανής ύπαρξης πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Αποκλειστική...

31/03/2017 09:36

Λευτέρη Χριστοφόρου

Ο Πατριωτισμός στην Κύπρο είναι παρεξηγημένη έννοια. Δυστυχώς, από πολλούς πολλές φορές μετριέται ο Πατριωτισμός από τη πληθώρα των συνθημάτων, από το μέγεθος της Δημαγωγίας και του Λαϊκισμού και από τις σκιαμαχίες κάποιων στο εσωτερικό για εσωτερική κατανάλωση. Αυτός είναι ένας πεπλανημένος και εικονικός Πατριωτισμός άνευ...

28/03/2017 09:42

Δρα Αντώνη Στ. Στυλιανού

Το τελευταίο τρομοκρατικό κτύπημα στο Λονδίνο την 22α Μαρτίου 2017, ένα ακριβώς χρόνο μετά τα τρομοκρατικά κτυπήματα στις Βρυξέλλες, έφερε ξανά τον τρόμο και στην επιφάνεια το ζήτημα των ασύμμετρων απειλών που προέρχονται από τις νέες μορφές που λαμβάνει η σύγχρονη τρομοκρατία. Η ασύμμετρη δράση της τρομοκρατίας λαμβάνει σήμερα...

24/03/2017 13:13

Άθως Ελευθερίου

Συμπληρώνονται περίπου επτά χρόνια από την έναρξη των εργασιών των έξη εταιρειών Λεωφορείων (πέντε επαρχιακές και μια για τις διαστικές) και δέκα χρόνια από την έναρξη των συζητήσεων για τη διαμόρφωση ενός νέου αξιόπιστου, φθηνού και σύγχρονου συστήματος για τις Οδικές Επιβατικές Μεταφορές. Στόχος όπως δηλωνόταν από το Υπουργείο...

22/03/2017 10:17

Δρα Αντώνη Στ. Στυλιανού

Ενόψει της ιστορικής Συνόδου Κορυφής της Ρώμης που θα λάβει χώρα την 25η Μαρτίου 2017, εορτάζοντας την 60η επέτειο της Ευρώπης και λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις που αφορούν στο μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά και την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου για έξοδο από την Ένωση των 28, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής...

08/03/2017 12:10

Γιάννος Μαυρόγιαννος

Σε οποιοδήποτε σύγχρονο και στοιχειωδώς ευνομούμενο κράτος, η γραπτή δήλωση και οι καταγγελίες του καταδικασθέντος Ρίκκου Ερωτοκρίτου αμέσως μετά την καταδίκη του σε φυλάκιση, θα προκαλούσαν το λιγότερο πολιτικό σεισμό και θα οδηγούσαν τον ίδιο σε διευκρινιστική κατάθεση για όσα ανέφερε. Μίλησε για παραθεσμικό κύκλωμα...

08/03/2017 07:11

Λευτέρης Χριστοφόρου

Στις διάφορες συζητήσεις που πραγματοποιούνται στο Ευρωκοινοβούλιο, σχετικά με την αναβάθμιση της Τελωνειακής Ένωσης Τουρκίας - Ε.Ε., από την αρχή θέσαμε σταθερά και ανυποχώρητα τη θέση ότι δεν νοείται αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης όσο η Τουρκία δεν εφαρμόζει την τελωνειακή ένωση ισότιμα σε όλες τις χώρες μέλη της Ε.Ε.. Επιπρόσθετα,...

07/03/2017 12:04

Back to Top