Αγορές online
Αυξάνεται η ζήτηση για διασυνοριακές ηλεκτρονικές αγορές από τους καταναλωτές της ΕΕ

Όλο και περισσότεροι καταναλωτές πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές και η εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο όσον αφορά αγορές από άλλες χώρες της ΕΕ, έχει αυξηθεί δείχνει ο πίνακας αποτελεσμάτων του 2017 για τις καταναλωτικές συνθήκες, τον οποίον δημοσίευση σήμερα η Κομισιόν και παρουσίασε η Επίτροπος Βέρα Γιούροβα.

Η έκθεση καταγράφει ότι η Κύπρος με 52,4% είχε την 3η χειρότερη επίδοση στην ΕΕ (μετά τη Ρουμανία 52,5% και την Μάλτα με 74,1%) σε ό,τι αφορά τα παράπονα και την επίλυση διαφορών και διενέξεων.

Βεβαίως την ίδια στιγμή οι καταναλωτικές συνθήκες γενικώς βελτιώθηκαν από το 2014 ως το 2016, αλλά η χώρα παραμένει στην "κόκκινη κατηγορία", που συνεπάγεται "ρίσκα και προβλήματα εμπιστοσύνης" τόσο στην κατηγορία "γνώση και εμπιστοσύνη", όσο και στην κατηγορία "διαφορές και επίλυση διαφορών". Βρίσκεται δε στη μεσαία (κίτρινη) κατηγορία όσον αφορά την συμμόρφωση και "επιβολή του νόμου".

Για το 2016, σε γενικές γραμμές το 40% των Κυπρίων αγόρασε προϊόντα online από προμηθευτές εντός Κύπρου και το 43% από προμηθευτές εκτός Κύπρου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία για την Κύπρο για το 2016, οι Κύπριοι καταναλωτές έχουν τη δεύτερη χαμηλότερη εμπιστοσύνη σε οργανισμούς και τη χαμηλότερη εμπιστοσύνη στους λιανοπωλητές και τους παρόχους υπηρεσιών στην ΕΕ. Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ασφάλεια των προϊόντων είναι η τρίτη χαμηλότερη, ενώ η εμπιστοσύνη στους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς είναι η δεύτερη χαμηλότερη μεταξύ των χωρών της ΕΕ-28.

Οι καταναλωτές στην Κύπρο έχουν τη δεύτερη χαμηλότερη εμπιστοσύνη στις εγχώριες αγορές στο διαδίκτυο στην ΕΕ. Οι έμποροι λιανικής στην Κύπρο έχουν την τρίτη χαμηλότερη εμπιστοσύνη στην ασφάλεια των μη εδώδιμων προϊόντων στην ΕΕ. Η Κύπρος έχει τη δεύτερη χαμηλότερη βαθμολογία της ΕΕ σχετικά με τον σύνθετο δείκτη καταγγελιών και επίλυσης διαφορών. Το ποσοστό των Κύπριων καταναλωτών που δεν υπέβαλαν καταγγελία, παρόλο που αντιμετώπισαν μη αμελητέα προβλήματα, είναι το τρίτο στην ΕΕ. Τέλος οι έμποροι λιανικής στην Κύπρο έχουν τη μικρότερη γνώση στην ΕΕ για τους μηχανισμούς επίλυσης διαφορών.

Η γενική γνώση των Κυπρίων για τα δικαιώματά τους ως καταναλωτές υποχώρησε κατά -10,7 μονάδες στο 38.5%.

Μόνο το 47,6% των Κυπρίων εμπιστεύεται τα on line ιδρύματα και τους οργανισμούς (μείωση -24,6%), το 47,9 τις δημόσιες αρχές (μείωση -21,3%), το 43,6% τους λιανεμπόρους (- 32,1%), το 51,2 τις ΜΚΟ (μείωση -20,5%), το 34,2 τον εξωδικαστικό συμβιβασμό (μείωση -17,9%) και 26,9% τα δικαστήρια (-14,9%).

Επιπλέον το 54,9% εμπιστεύεται την ασφάλεια των προϊόντων (μείωση - 23,2%), το 41,6 τις περιβαλλοντικές ενδείξεις των προϊόντων (μείωση 24,3%) και το 43,2% έχει γενικών εμπιστοσύνη στο εγχώριο εμπόριο (μείωση 29,2%).

Το 18% των Κυπρίων δηλώνει ότι έχει υποστεί αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (αύξηση 1,2%) και το 5,7 έπεσε θύμα άλλων παράνομων πρακτικών (μείωση -2,5%).

Στην ΕΕ, ενώ οι καταναλωτικές συνθήκες γενικότερα έχουν βελτιωθεί σε σύγκριση με τον προηγούμενο πίνακα αποτελεσμάτων, τα επίπεδα εμπιστοσύνης, γνώσεων και προστασίας εξακολουθούν να διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό από χώρα σε χώρα.

Οι δε έμποροι λιανικής πώλησης διστάζουν ακόμα να επεκτείνουν τις διαδικτυακές δραστηριότητές τους και εξακολουθούν να έχουν ανησυχίες σχετικά με την πώληση μέσω διαδικτύου σε καταναλωτές από άλλες χώρες της ΕΕ.

Οι ανησυχίες αυτές συνδέονται κυρίως με τους αυξημένους κινδύνους απάτης και μη πληρωμής σε διασυνοριακές πωλήσεις και τις διαφορές στις φορολογικές ρυθμίσεις, στο εθνικό δίκαιο των συμβάσεων και στους κανόνες προστασίας των καταναλωτών.

Η έκθεση δείχνει δε ότι αυξάνεται μεν η εμπιστοσύνη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά τα εμπόδια για τους εμπόρους λιανικής παραμένουν.

Εντός δέκα ετών, το ποσοστό των Ευρωπαίων που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές σχεδόν διπλασιάστηκε (από 29,7 % το 2007 σε 55 % το 2017). Από τον τελευταίο πίνακα αποτελεσμάτων τα επίπεδα εμπιστοσύνης των καταναλωτών αυξήθηκαν κατά 12 εκατοστιαίες μονάδες για αγορές από εμπόρους λιανικής που είναι εγκατεστημένοι στην ίδια χώρα και κατά 21 εκατοστιαίες μονάδες για αγορές από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.

Παρόλο που έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος, ο πίνακας αποτελεσμάτων δείχνει ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν εμπόδια κατά την προσπάθειά τους να πραγματοποιήσουν διαδικτυακές αγορές από εμπόρους λιανικής σε άλλη χώρα της ΕΕ.

Για παράδειγμα, το 13 % όσων απάντησαν ανέφερε ως πρόβλημα την απόρριψη της πληρωμής και το 10 % την άρνηση παράδοσης προϊόντων στη χώρα τους.

Όσο για τους εμπόρους λιανικής, μόνο 4 στους 10 εξ όσων πραγματοποιούν επί του παρόντος διαδικτυακές πωλήσεις ανέφεραν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο πώλησης τόσο σε εγχώριο όσο και σε διασυνοριακό επίπεδο κατά το προσεχές έτος.

Εξακολουθούν να προβληματίζονται σχετικά με τις διαδικτυακές πωλήσεις σε άλλες χώρες, δηλαδή ανησυχούν για τους αυξημένους κινδύνους απάτης, τις διαφορές στις εθνικές φορολογικές ρυθμίσεις ή τους εθνικούς κανόνες του δικαίου των συμβάσεων καθώς και τις διαφορές μεταξύ των κανόνων για την προστασία των καταναλωτών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για σύγχρονους κανόνες ψηφιακών συμβάσεων με σκοπό την εναρμόνιση των κανόνων που διέπουν τις συμβάσεις για τις διαδικτυακές πωλήσεις αγαθών, και την προώθηση της πρόσβασης σε ψηφιακό περιεχόμενο και διαδικτυακές πωλήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ.

Παρόλο που η κατάσταση βελτιώνεται, τα επίπεδα γνώσης των δικαιωμάτων των καταναλωτών εξακολουθούν να είναι χαμηλά και άνισα σε όλη την ΕΕ

Σε σύγκριση με τον πίνακα αποτελεσμάτων του 2015, οι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των δικαιωμάτων τους. Κατά μέσο όρο, το 13 % των καταναλωτών έχει πλήρη επίγνωση των βασικών του δικαιωμάτων (αύξηση κατά 3,6 εκατοστιαίες μονάδες από το 2014).

Ωστόσο, οι καταναλωτικές συνθήκες είναι συνήθως ευνοϊκότερες στις βόρειες και δυτικές χώρες της ΕΕ από ό,τι στις ανατολικές και στις νότιες.

Ο πίνακας αποτελεσμάτων του 2017 δείχνει ότι οι γνώσεις των εμπόρων λιανικής σχετικά με τους κανόνες για την προστασία των καταναλωτών δεν έχουν βελτιωθεί από την προηγούμενη έκδοση του πίνακα.

Μόνο το 53,5 % των απαντήσεων σε ερωτήματα σχετικά με τα βασικά δικαιώματα των καταναλωτών ήταν ορθό. Και πάλι το επίπεδο των γνώσεων ποικίλλει από χώρα σε χώρα· μόνο το 36,2 % των Κροατών εμπόρων λιανικής γνωρίζει τα δικαιώματα αυτά, σε σύγκριση με το 62,3 % των εμπόρων λιανικής στη Γερμανία.

Επιπλέον ενώ οι καταναλωτές έχουν όλο και λιγότερους λόγους για να υποβάλουν καταγγελία, εκείνοι που το έχουν πράξει είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τον τρόπο διεκπεραίωσης των καταγγελιών.

Ωστόσο, περίπου το ένα τρίτο των καταναλωτών αποφάσισε να μην υποβάλει καταγγελία, καθότι έκρινε ότι τα σχετικά ποσά ήταν πολύ μικρά (34,6 %) ή ότι η διαδικασία θα μπορούσε να διαρκέσει υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα (32,5 %).

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Κομισιόν έχει βελτιώσει τη διαδικασία μικροδιαφορών (από τις 14/07/2017), η οποία επιτρέπει πλέον στους καταναλωτές να επωφελούνται από μια ταχεία διαδικτυακή διαδικασία για απαιτήσεις έως 5.000 ευρώ.

Η Κομισιόν ενθαρρύνει επίσης την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών με την πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών (ΗΕΔ), η οποία προσφέρει εύκολη ηλεκτρονική πρόσβαση σε φορείς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών για τις διαδικτυακές συναλλαγές.

Send to Facebook

Διαδίκτυο

Μία μεγάλη επίθεση κατά του Ηνωμένου Βασιλείου στον κυβερνοχώρο είναι «ζήτημα του πότε, όχι του εάν» δηλώνει στην εφημερίδα Guardian ο επικεφαλής του βρετανικού Εθνικού Κέντρου Κυβερνοασφάλειας Κίραν Μάρτιν. Όπως προειδοποιεί, μία τέτοια επίθεση θα μπορούσε να προκαλέσει χάος κατά τη διεξαγωγή εκλογών στη Βρετανίας ή στη...

23/01/2018 14:31

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης

Το Facebook θα αξιολογεί ως «αξιόπιστες» τις ειδήσεις που εμφανίζονται στο news feed των χρηστών, χρησιμοποιώντας τη γνώμη των ίδιων των χρηστών ώστε να προβάλει τις πραγματικές ειδήσεις και να καταπολεμήσει την παραπληροφόρηση. Η σχετική ανακοίνωση έγινε με ανάρτηση (που αλλού, στη σελίδα του στο Facebook φυσικά) του διευθύνοντος συμβούλου...

23/01/2018 07:04

Ένα εκατομμύριο άτομα θα ενημερωθούν για γενικές ψηφιακές γνώσεις

Το Facebook έκανε γνωστό ότι θα ανοίξει τρία νέα κέντρα στην Ευρώπη, τα οποία θα εκπαιδεύουν τους ανθρώπους σε διάφορες ψηφιακές δεξιότητες. Παρόμοια κέντρα είχαν έως τώρα ανοίξει σε χώρες εκτός Ευρώπης, όπως η Νιγηρία και Βραζιλία. Τα νέα κέντρα, που θα λειτουργήσουν σε Ιταλία, Ισπανία και Πολωνία, έχουν ως στόχο να εκπαιδεύσουν...

22/01/2018 10:05

Δυσκολεύουν τα πράγματα για τους Youtubers

Αυστηρότερες προϋποθέσεις και όρους χρήσης για δημιουργούς και εκδότες βίντεο που θέλουν να βγάζουν χρήματα χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα του θέτει το YouTube. Επίσης, ανακοίνωσε ότι εργαζόμενοί του θα εξετάζουν όλα τα βίντεο πριν αυτά προστεθούν σε μια premium υπηρεσία η οποία φέρνει κοντά τους διαφημιστές μεγάλων brands με δημοφιλές...

19/01/2018 06:58

Θα φθάσετε στον προορισμό σας σε 28 λεπτά!

Είναι γεγονός ότι αναρωτιόμαστε πλέον ολοένα και περισσότερο πώς στο καλό μετακινούμασταν στην πόλη και σε σημεία που δεν ξέρουμε πριν από την έλευση των Google Maps στη ζωή μας. Η εφαρμογή που μας έκανε να μη χανόμαστε δεν χρειάζεται προφανώς ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς είναι εδώ και κάμποσο καιρό ο φωτεινός οδηγός στα ταξίδια...

18/01/2018 11:41

Πανάκριβα τα πρώτα μοντέλα

Η γαλλική εταιρεία Pragma Industries είναι η πρώτη στον κόσμο που άρχισε την εργοστασιακή παραγωγή ποδηλάτων, τα οποία κινούνται με υδρογόνο. Προς το παρόν τα ποδήλατα κοστίζουν 7.500 ευρώ το ένα, ενώ ο αγοραστής πρέπει να συνυπολογίσει και άλλα 30.000 ευρώ περίπου για το σταθμό ανεφοδιασμού του ποδηλάτου. Τα υδρογονοκίνητα, που δεν...

18/01/2018 06:56

Έκθεση καινοτομίας CES 2018

Πριν από λίγο καιρό είχαμε γνωρίσει την Effie, μια συσκευή που στεγνώνει, φρεσκάρει και σιδερώνει τα ρούχα με το πάτημα ενός κουμπιού. Τώρα, ήρθε η ώρα να συμπληρωθεί το σετ με δύο νέες συσκευές που παρουσιάστηκαν στο CES 2018, η πρώτη για αυτόματο ξεχώρισμα των ρούχων ανάλογα με τον τύπο του υφάσματος και η δεύτερη αποκλειστικά για αυτόματο...

15/01/2018 13:47

O ARMAR-6 στις υπεραγορές της Μ. Βρετανίας

Από τη μέση και πάνω θυμίζει λίγο το C3PO από τον «Πόλεμο των άστρων». Αντί για πόδια όμως έχει μια πλατφόρμα με ρόδες. Το ARMAR-6, το πρώτο ρομπότ που ετοιμάζεται να πιάσει δουλειά σε αποθήκες σουπερμάρκετ, παρουσιάστηκε επισήμως στο κοινό στη Βρετανία. Το πρότυπο ρομπότ αναπτύχθηκε από το τμήμα καινοτομίας της βρετανικής αλυσίδας...

14/01/2018 06:39

Οικογένεια και στενοί φίλοι θα έχουν προτεραιότητα

Πιο «οικογενειακό» σχεδιάζει να γίνει το Facebook εφαρμόζοντας σημαντικές αλλαγές στην προβολή των ειδήσεων. Σύμφωνα με τον εμπνευστή του Μαρκ Zούκερμπερκ, θα δίνεται πλέον περισσότερη έμφαση στο περιεχόμενο που παράγουν οι φίλοι και η οικογένεια. Αναλυτικότερα, το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο σχεδιάζει να αλλάξει τους αλγόριθμούς...

13/01/2018 07:05

Διαδικτυακές διπλωματικές επιθέσεις

Η ESET έχει εντοπίσει και αναλύσει ένα νέο malware, το οποίο χρησιμοποιείται για επιθέσεις ενάντια σε σημαντικές πολιτικές οργανώσεις της Ανατολικής Ευρώπης από την περιβόητη ομάδα κυβερνοεγκληματιών Turla. Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις της ESET, πρόκειται για ένα νέο εργαλείο που επιχειρεί να εξαπατήσει τα θύματα ώστε να εγκαταστήσουν...

11/01/2018 10:05

Ανακύκλωση Χριστουγεννιάτικων δέντρων

Με το πέρας των γιορτών τα χριστουγεννιάτικα δέντρα έχουν επιτελέσει τον σκοπό τους. Στη Γερμανία δεν καταλήγουν απλά στα σκουπίδια, αλλά αξιοποιούνται με διάφορους τρόπους. Την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων αυξάνεται αισθητά ο όγκος των σκουπιδιών. Εκτός των άχρηστων συσκευασιών για δώρα, μετά το πέρας των γιορτών...

10/01/2018 07:05

Επικίνδυνες εφαρμογές

Εάν έχετε παιδιά που φοιτούν στο λύκειο ή σε κολέγιο, γνωρίζετε μάλλον αυτές τις εφαρμογές: Sarahah, Curious Cat, Secret, Gossip, Yik Yak. Όλες αυτές είναι βασισμένες στην εξής αρχή: αποστολή και παραλαβή ανώνυμων μηνυμάτων οποιαδήποτε στιγμή. Και το πιο σημαντικό, το μήνυμα διαγράφεται χωρίς να αφήνει κανένα ίχνος. Μπορεί να φαίνεται αστείο,...

09/01/2018 07:01

Back to Top