Γεωπλήσια Αντικείμενα
Απομακρυσμένος αλλά υπαρκτός ο κίνδυνος πρόσκρουσης αστεροειδούς στη Γη, αναφέρει έκθεση στις ΗΠΑ
Αν και είναι εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει μεγάλη καταστροφική σύγκρουση αστεροειδούς με τη Γη τους επόμενους δύο αιώνες, ωστόσο η απειλή είναι υπαρκτή και είναι αναγκαίο να υπάρξει ολοκληρωμένη εθνική και διεθνής στρατηγική.

Αυτό αναφέρεται στην πολυσέλιδη έκθεση με τίτλο “Εθνική Στρατηγική Ετοιμότητας για Γεωπλήσια Αντικείμενα” που υποβλήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 στον Λευκό Οίκο από το Εθνικό Συμβούλιο Επιστήμης και Τεχνολογίας των ΗΠΑ.

Από την γένεση της Γης, πριν 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, ο πλανήτης μας πλήγηκε πολλές φορές από αστεροειδείς των οποίων οι τροχιές τους οδήγησαν στο εσωτερικό του ηλιακού συστήματος. Για τους ειδικούς, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κάποια στιγμή στο μέλλον η Γη θα κτυπηθεί ξανά. Το ερώτημα είναι πότε θα πραγματοποιηθεί αυτή η κοσμική σύγκρουση και εάν η ανθρωπότητα θα είναι σε θέση να αποτρέψει την καταστροφή.

Η έκθεση αναφέρει ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει σύγκρουση τους επόμενους δύο αιώνες, η οποία να καταστρέψει ολόκληρο τον ανθρώπινο πολιτισμό, ωστόσο, σημειώνεται ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος από μικρότερους και καταστροφικούς αστεροειδείς και ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ολοκληρωμένη εθνική ή διεθνής στρατηγική που να ανταποκρίνεται σε όλα τα στάδια μιας τέτοιας απειλής.

Τα γεωπλήσια αντικείμενα είναι αστεροειδείς, μετεωρίτες ή κομήτες, των οποίων η τροχιά τα φέρνει σε απόσταση 125 εκατ. μίλια από τον Ηλιο και ως εκ τούτου κοντά στην τροχιά της Γης.

Η έκθεση

Η έκθεση περιλαμβάνει το θέμα της ετοιμότητας σε τρεις συγκεκριμένους άξονες: αξιολόγηση της απειλής, λήψη αποφάσεων και αντίδραση.

Υπογραμμίζεται εντούτοις ότι η ύψιστη προτεραιότητα είναι ο έγκαιρος εντοπισμός της απειλής.

“Τονίζεται ότι όσο το δυνατόν νωρίτερα εντοπιστεί ένα αντικείμενο τόσο το καλύτερο για να δοθεί επαρκής χρόνος να ληφθούν αποφάσεις και να εφαρμοστούν προγράμματα δράσης” αναφέρει η έκθεση.

Προσθέτει ότι αρκετές μελέτες κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών επισημαίνουν ότι υπάρχουν τεχνολογίες που μπορεί να είναι σε θέση να αποτρέψουν έναν κίνδυνο και ότι μια πραγματική ετοιμότητα μπορεί να χρειαστεί να περιλαμβάνει τη δυνατότητα εκτροπής του ουράνιου αντικειμένου ή διάλυσή του καθώς κατευθύνεται προς τη Γη.

Οπως αναφέρεται στην έκθεση που υποβλήθηκε στον Λευκό Οίκο, τα γεωπλήσια αντικείμενα είναι αρκετά ποικιλόμορφα, γεγονός το οποίο δημιουργεί σημαντικά κενά στη μελέτη για ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών για εκτροπή ή καταστροφή του αστεροειδή.

Στην ιδανικότερη περίπτωση, σημειώνεται, ένα γεωπλήσιο αντικείμενο μπορεί να εκτραπεί ή να καταστραφεί προτού φθάσει στη Γη.

Ωστόσο, αναφέρεται ότι εάν δεν υπάρχει αρκετός χρόνος μεταξύ του εντοπισμού του κινδύνου και της πρόσκρουσης πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ένα σχέδιο που θα προετοιμάζει την ανθρωπότητα για την σύγκρουση, να μειώνει όσο το δυνατό τον αριθμό των θυμάτων και να μετριάζει τις ζημιές και την καταστροφή υποδομών.

Μικροί αστεροειδείς είτε περνούν ξυστά από τη Γη είτε εισέρχονται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη μας πολύ συχνά αλλά στην πλειονότητά τους καίγονται και διαλύονται ήδη κατά την είσοδό τους και ως εκ τούτου δεν εντοπίζονται.

Υπενθυμίζεται ότι τον Σεπτέμβριο του 2016 ο ανώτερος επιστημονικός σύμβουλος του Προέδρου των ΗΠΑ, Τζον Χόλντρεν, ο οποίος είναι και ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Επιστήμης και Τεχνολογίας των ΗΠΑ, που ετοίμασε την έκθεση, είπε ότι η ανθρωπότητα παραμένει ευάλωτη μπροστά στην πιθανότητα ο πλανήτης μας να κτυπηθεί από έναν μεγάλο αστεροειδή που μπορεί να φέρει ολοκληρωτική καταστροφή. Σημείωσε ωστόσο ότι η ΝΑΣΑ προετοιμάζεται για αποτροπή τέτοιου ενδεχομένου.

Σχέδια αποτροπής από ΗΠΑ, ΕΕ και Ρωσία
---------------------

Τόσο η ΝΑΣΑ όσο και η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA  λαμβάνουν τα μέτρα τους μελετώντας τρόπους να αποφευχθεί μια μελλοντική πρόσκρουση αστεροειδούς στον πλανήτη μας.

Οπως στην ταινία "Armageddon," του 1998, έτσι και στην πραγματικότητα η ΝΑΣΑ και η ευρωπαϊκή ΕΣΑ ετοιμάζουν την πρώτη παγκόσμια προσπάθεια για προστασία της Γης από μια πιθανή σύγκρουση αστεροειδούς.

Οι δύο υπηρεσίες ανακοίνωσαν μια φιλόδοξη αποστολή για το 2022 που στόχο έχει την αλλαγή της τροχιάς ενός αστεροειδούς.  Εάν το εγχείρημα αυτό στεφθεί με επιτυχία θα αποτελέσει το πρώτο βήμα της ανθρωπότητας για έλεγχο  της τροχιάς των αστεροειδών.

Η Ρωσία επίσης ετοιμάζει ένα σύστημα προστασίας της Γης από επικίνδυνους αστεροειδείς με τη βοήθεια της πυρηνικής ενέργειας, κάτι που θα στοιχίσει 5.6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οπως δήλωσε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Ρωσικού Κέντρου Πλανητικής Προστασίας Ανατόλι Ζάιτσεφ, το σύστημα μπορεί να είναι έτοιμο μέσα σε πέντε με επτά χρόνια. Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Tass, θα αποτελείται από δορυφόρους παρακολούθησης, διαστημικά σκάφη και παρατηρητήρια και συστήματα ελέγχου από τη Γη.

Σύμφωνα με το ρωσικό σχέδιο, εάν εντοπιστεί αστεροειδής να πλησιάζει απειλητικά τη Γη, τότε ο δορυφόρος παρακολούθησης θα πλησιάσει για να μελετήσει τα χαρακτηριστικά του. Μετά, θα σταλεί ένα διαστημικό σκάφος το οποίο θα προκαλέσει πυρηνική έκρηξη κοντά στον αστεροειδή είτε για να τον καταστρέψει είτε για να αλλάξει την τροχιά του προκειμένου να μην προσκρούσει στη Γη.

Οι κίνδυνοι από το σύμπαν
------------------

Αν και οι μικροί αστεροειδείς μπορούν να προκαλέσουν καταστροφές και θύματα σε τοπικό επίπεδο, οι ειδικοί στη ΝΑΣΑ θεωρούν ότι πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον ενός χιλιομέτρου για να θεωρούνται απειλητικοί για τον ανθρώπινο πολιτισμό.

Σημειώνεται ότι ο αστεροειδής - που σύμφωνα με τις θεωρίες αφάνισε τους δεινόσαυρους - είχε μήκος δέκα χιλιόμετρα.

Στο ηλιακό μας σύστημα εκτιμάται ότι υπάρχουν εκατομμύρια αστεροειδείς σε τροχιά γύρω από τον Ηλιο. Ο αριθμός όμως των γεωπλήσιων αστεροειδών που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα φθάνει τις 15,000, με μέσο όρο 30 νέες ανακαλύψεις την εβδομάδα.

Ανάλογα με το μέγεθός τους μοιάζουν με μεγάλους βράχους ή με μικρούς πλανήτες. Αυτά τα κατάλοιπα από το σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος, έχουν μέγεθος από λίγες δεκάδες μέτρα μέχρι εκατοντάδες χιλιόμετρα και σχήμα ακανόνιστο, σχεδόν σφαιρικό.

Οι επιστήμονες της ΝΑΣΑ καθησυχάζουν ότι κανένας δεν αποτελεί απειλή για την ανθρωπότητα τουλάχιστον στο προσεχές διάστημα.
Send to Facebook

Καναδάς

Ενα λευκό ημιφορτηγό παρέσυρε τουλάχιστον δέκα πεζούς σε μια σημαντική διασταύρωση, στα βόρεια προάστια του Τορόντο και ο οδηγός του έχει τεθεί υπό κράτηση, ανέφερε η αστυνομία. Οι αρχές της μεγαλύτερης πόλης του Καναδά αρχικά ανέφεραν ότι έχουν τραυματιστεί οκτώ έως δέκα άνθρωποι. Στη συνέχεια όμως ανακοίνωσαν ότι είναι...

23/04/2018 22:39

Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου

Ουσιώδης παράγοντας για την ορθή απονομή της δικαιοσύνης και την εφαρμογή των αρχών του Κράτους Δικαίου είναι η αγαστή και εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των δύο βασικών συντελεστών του συστήματος απονομής της δικαιοσύνης, των δικαστών και των δικηγόρων, ανέφερε ο Πρόεδρος του Ανωτάτου Δικαστηρίου Μύρωνας Νικολάτος, σε ομιλία...

23/04/2018 22:04

Εκπρόσωπος Τύπου του Αρχηγείου Αστυνομίας

Οι ανακριτές της Αστυνομίας θα αποφασίσουν το πότε θα ληφθεί η κατάθεση από τον ανήλικο γιο του ζεύγους που βρέθηκε άγρια δολοφονημένο στην οικία του, στον Στρόβολο, τα ξημερώματα της 19ης Απριλίου, δήλωσε σήμερα ο Εκπρόσωπος Τύπου του Αρχηγείου Αστυνομίας Αντρέας Αγγελίδης. Ερωτηθείς αναφορικά με τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε...

23/04/2018 18:09

Κυπριακό

Δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού, αντιπαραθέσεων μεταξύ μας σε αυτή τη διαδικασία, δήλωσε ο Τ/κ ηγέτης Μουσταφά Ακιντζί λέγοντας ότι οι Τ/κ προσπαθούν να ζήσουν σε ισότητα, ελευθερία, ασφάλεια και να προστατεύουν τα δικαιώματά τους. Σήμερα είμαστε στο ίδιο σημείο, δεν ζητούμε τίποτε περισσότερο από τα δικαιώματά μας,...

23/04/2018 18:08

Πρόδρομος Προδρόμου

Πρωτοβουλίες από τα Ηνωμένα Έθνη ενδεχομένως να αναμένονται, εκτιμά ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Πρόδρομος Προδρόμου. Σε δηλώσεις στους δημοσιογράφους στο Προεδρικό Μέγαρο, ο Εκπρόσωπος, ερωτηθείς για Κυπριακό, είπε ότι «αυτό το οποίο μπορεί να αναμένεται στη συνέχεια είναι κάποιες πρωτοβουλίες από τα Ηνωμένα Έθνη. Διαφορετικά...

23/04/2018 15:52

14η επέτειος του δημοψηφίσματος

Η αυριανή 14η επέτειος του δημοψηφίσματος της 24ης Απριλίου, στέλνει ξανά το μήνυμα, εντός και εκτός Κύπρου, ότι ο Κυπριακός Ελληνισμός έχει και το σθένος και την αποφασιστικότητα να συνεχίσει να αγωνίζεται για το δίκαιο, την αξιοπρέπεια και την ιστορία του και να αντιστέκεται σε σχέδια, υποχωρήσεις και ενέργειες που υποσκάπτουν...

23/04/2018 12:00

Υπουργικό

Ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου για έγκριση των τροποποιήσεων που έγιναν στη συμφωνία μεταξύ του Ρώσου επενδυτή και του Δήμου Λάρνακας, βρίσκεται το θέμα ανέγερσης του ξενοδοχείου πέντε αστέρων στην παραλία των Φοινικούδων. Όπως δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Δήμαρχος Λάρνακας Ανδρέας Βύρας «πρόκειται για συμπληρωματική συμφωνία...

23/04/2018 11:04

Ελλάδα

Οι αναφορές περί ανταλλαγής ή συμψηφισμού των δύο Ελλήνων στρατιωτικών με άλλα ζητήματα είναι απαράδεκτες και απορριπτέες, σημειώνει η ελληνική κυβέρνηση, μέσω ανακοίνωσης του Γραφείου Τύπου του Έλληνα πρωθυπουργού, αναφορικά με τις χθεσινές δηλώσεις του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σε τηλεοπτική συνέντευξή του. «Από...

23/04/2018 07:02

Κυπριακό

Συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη θα έχουν σήμερα οι Πρόεδροι του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος και της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος, για να ενημερωθούν για τα διαμειφθέντα στο δείπνο της 16ης Απριλίου, στην οικία Σπέχαρ και την ανεπίσημη συνάντηση με τον Τ/κ ηγέτη Μουσταφά Ακιντζί. Οι ξεχωριστές ενημερωτικές...

23/04/2018 06:38

Λεμεσός

Με επιτυχία στέφτηκε η Εβδομάδα Πυρασφάλειας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Η τελετή λήξης της εβδομάδας διοργανώθηκε στο Μόλο Λεμεσού όπου πραγματοποιήθηκαν πυροσβεστικοί αγώνες με τη συμμέτοχη ομάδων πυροσβεστών από Ελλάδα και Κύπρο οι οποίες διαγωνίστηκαν σε διάφορες ομαδικές και ατομικές πυροσβεστικές δραστηριότητες.

23/04/2018 06:29