Γεωπλήσια Αντικείμενα
Απομακρυσμένος αλλά υπαρκτός ο κίνδυνος πρόσκρουσης αστεροειδούς στη Γη, αναφέρει έκθεση στις ΗΠΑ
Αν και είναι εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει μεγάλη καταστροφική σύγκρουση αστεροειδούς με τη Γη τους επόμενους δύο αιώνες, ωστόσο η απειλή είναι υπαρκτή και είναι αναγκαίο να υπάρξει ολοκληρωμένη εθνική και διεθνής στρατηγική.

Αυτό αναφέρεται στην πολυσέλιδη έκθεση με τίτλο “Εθνική Στρατηγική Ετοιμότητας για Γεωπλήσια Αντικείμενα” που υποβλήθηκε τον Δεκέμβριο του 2016 στον Λευκό Οίκο από το Εθνικό Συμβούλιο Επιστήμης και Τεχνολογίας των ΗΠΑ.

Από την γένεση της Γης, πριν 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, ο πλανήτης μας πλήγηκε πολλές φορές από αστεροειδείς των οποίων οι τροχιές τους οδήγησαν στο εσωτερικό του ηλιακού συστήματος. Για τους ειδικούς, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κάποια στιγμή στο μέλλον η Γη θα κτυπηθεί ξανά. Το ερώτημα είναι πότε θα πραγματοποιηθεί αυτή η κοσμική σύγκρουση και εάν η ανθρωπότητα θα είναι σε θέση να αποτρέψει την καταστροφή.

Η έκθεση αναφέρει ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να υπάρξει σύγκρουση τους επόμενους δύο αιώνες, η οποία να καταστρέψει ολόκληρο τον ανθρώπινο πολιτισμό, ωστόσο, σημειώνεται ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος από μικρότερους και καταστροφικούς αστεροειδείς και ότι προς το παρόν δεν υπάρχει ολοκληρωμένη εθνική ή διεθνής στρατηγική που να ανταποκρίνεται σε όλα τα στάδια μιας τέτοιας απειλής.

Τα γεωπλήσια αντικείμενα είναι αστεροειδείς, μετεωρίτες ή κομήτες, των οποίων η τροχιά τα φέρνει σε απόσταση 125 εκατ. μίλια από τον Ηλιο και ως εκ τούτου κοντά στην τροχιά της Γης.

Η έκθεση

Η έκθεση περιλαμβάνει το θέμα της ετοιμότητας σε τρεις συγκεκριμένους άξονες: αξιολόγηση της απειλής, λήψη αποφάσεων και αντίδραση.

Υπογραμμίζεται εντούτοις ότι η ύψιστη προτεραιότητα είναι ο έγκαιρος εντοπισμός της απειλής.

“Τονίζεται ότι όσο το δυνατόν νωρίτερα εντοπιστεί ένα αντικείμενο τόσο το καλύτερο για να δοθεί επαρκής χρόνος να ληφθούν αποφάσεις και να εφαρμοστούν προγράμματα δράσης” αναφέρει η έκθεση.

Προσθέτει ότι αρκετές μελέτες κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών επισημαίνουν ότι υπάρχουν τεχνολογίες που μπορεί να είναι σε θέση να αποτρέψουν έναν κίνδυνο και ότι μια πραγματική ετοιμότητα μπορεί να χρειαστεί να περιλαμβάνει τη δυνατότητα εκτροπής του ουράνιου αντικειμένου ή διάλυσή του καθώς κατευθύνεται προς τη Γη.

Οπως αναφέρεται στην έκθεση που υποβλήθηκε στον Λευκό Οίκο, τα γεωπλήσια αντικείμενα είναι αρκετά ποικιλόμορφα, γεγονός το οποίο δημιουργεί σημαντικά κενά στη μελέτη για ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών για εκτροπή ή καταστροφή του αστεροειδή.

Στην ιδανικότερη περίπτωση, σημειώνεται, ένα γεωπλήσιο αντικείμενο μπορεί να εκτραπεί ή να καταστραφεί προτού φθάσει στη Γη.

Ωστόσο, αναφέρεται ότι εάν δεν υπάρχει αρκετός χρόνος μεταξύ του εντοπισμού του κινδύνου και της πρόσκρουσης πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ένα σχέδιο που θα προετοιμάζει την ανθρωπότητα για την σύγκρουση, να μειώνει όσο το δυνατό τον αριθμό των θυμάτων και να μετριάζει τις ζημιές και την καταστροφή υποδομών.

Μικροί αστεροειδείς είτε περνούν ξυστά από τη Γη είτε εισέρχονται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη μας πολύ συχνά αλλά στην πλειονότητά τους καίγονται και διαλύονται ήδη κατά την είσοδό τους και ως εκ τούτου δεν εντοπίζονται.

Υπενθυμίζεται ότι τον Σεπτέμβριο του 2016 ο ανώτερος επιστημονικός σύμβουλος του Προέδρου των ΗΠΑ, Τζον Χόλντρεν, ο οποίος είναι και ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Επιστήμης και Τεχνολογίας των ΗΠΑ, που ετοίμασε την έκθεση, είπε ότι η ανθρωπότητα παραμένει ευάλωτη μπροστά στην πιθανότητα ο πλανήτης μας να κτυπηθεί από έναν μεγάλο αστεροειδή που μπορεί να φέρει ολοκληρωτική καταστροφή. Σημείωσε ωστόσο ότι η ΝΑΣΑ προετοιμάζεται για αποτροπή τέτοιου ενδεχομένου.

Σχέδια αποτροπής από ΗΠΑ, ΕΕ και Ρωσία
---------------------

Τόσο η ΝΑΣΑ όσο και η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA  λαμβάνουν τα μέτρα τους μελετώντας τρόπους να αποφευχθεί μια μελλοντική πρόσκρουση αστεροειδούς στον πλανήτη μας.

Οπως στην ταινία "Armageddon," του 1998, έτσι και στην πραγματικότητα η ΝΑΣΑ και η ευρωπαϊκή ΕΣΑ ετοιμάζουν την πρώτη παγκόσμια προσπάθεια για προστασία της Γης από μια πιθανή σύγκρουση αστεροειδούς.

Οι δύο υπηρεσίες ανακοίνωσαν μια φιλόδοξη αποστολή για το 2022 που στόχο έχει την αλλαγή της τροχιάς ενός αστεροειδούς.  Εάν το εγχείρημα αυτό στεφθεί με επιτυχία θα αποτελέσει το πρώτο βήμα της ανθρωπότητας για έλεγχο  της τροχιάς των αστεροειδών.

Η Ρωσία επίσης ετοιμάζει ένα σύστημα προστασίας της Γης από επικίνδυνους αστεροειδείς με τη βοήθεια της πυρηνικής ενέργειας, κάτι που θα στοιχίσει 5.6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Οπως δήλωσε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος του Ρωσικού Κέντρου Πλανητικής Προστασίας Ανατόλι Ζάιτσεφ, το σύστημα μπορεί να είναι έτοιμο μέσα σε πέντε με επτά χρόνια. Σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Tass, θα αποτελείται από δορυφόρους παρακολούθησης, διαστημικά σκάφη και παρατηρητήρια και συστήματα ελέγχου από τη Γη.

Σύμφωνα με το ρωσικό σχέδιο, εάν εντοπιστεί αστεροειδής να πλησιάζει απειλητικά τη Γη, τότε ο δορυφόρος παρακολούθησης θα πλησιάσει για να μελετήσει τα χαρακτηριστικά του. Μετά, θα σταλεί ένα διαστημικό σκάφος το οποίο θα προκαλέσει πυρηνική έκρηξη κοντά στον αστεροειδή είτε για να τον καταστρέψει είτε για να αλλάξει την τροχιά του προκειμένου να μην προσκρούσει στη Γη.

Οι κίνδυνοι από το σύμπαν
------------------

Αν και οι μικροί αστεροειδείς μπορούν να προκαλέσουν καταστροφές και θύματα σε τοπικό επίπεδο, οι ειδικοί στη ΝΑΣΑ θεωρούν ότι πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον ενός χιλιομέτρου για να θεωρούνται απειλητικοί για τον ανθρώπινο πολιτισμό.

Σημειώνεται ότι ο αστεροειδής - που σύμφωνα με τις θεωρίες αφάνισε τους δεινόσαυρους - είχε μήκος δέκα χιλιόμετρα.

Στο ηλιακό μας σύστημα εκτιμάται ότι υπάρχουν εκατομμύρια αστεροειδείς σε τροχιά γύρω από τον Ηλιο. Ο αριθμός όμως των γεωπλήσιων αστεροειδών που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα φθάνει τις 15,000, με μέσο όρο 30 νέες ανακαλύψεις την εβδομάδα.

Ανάλογα με το μέγεθός τους μοιάζουν με μεγάλους βράχους ή με μικρούς πλανήτες. Αυτά τα κατάλοιπα από το σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος, έχουν μέγεθος από λίγες δεκάδες μέτρα μέχρι εκατοντάδες χιλιόμετρα και σχήμα ακανόνιστο, σχεδόν σφαιρικό.

Οι επιστήμονες της ΝΑΣΑ καθησυχάζουν ότι κανένας δεν αποτελεί απειλή για την ανθρωπότητα τουλάχιστον στο προσεχές διάστημα.
Send to Facebook

Λακκοτρύπης

Δεν έχει λήξει τίποτα, οι διπλωματικές προσπάθειες συνεχίζονται, δήλωσε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού Γιώργος Λακκοτρύπης εξερχόμενος του Προεδρικού μετά από την συνεδρία του Συμβουλίου Αρχηγών. «Είμαστε σε συνεχή συνεννόηση με την εταιρεία συνεχώς. Κάνετε υπομονή», είπε απαντώντας σε ερωτήσεις...

21/02/2018 12:45

Συμβούλιο Αρχηγών

Χωρίς να προβούν επί της ουσίας σε δηλώσεις αλλά παραπέμποντας στην κοινή ανακοίνωση που διάβασε λίγο αργότερα στα ΜΜΕ ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, αναχώρησαν από το Προεδρικό μετά από την σύσκεψη του Συμβουλίου Αρχηγών οι αρχηγοί των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Αναχωρώντας πρώτος, ο Πρόεδρος ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου και ερωτηθείς...

21/02/2018 12:42

Κώστας Κληρίδης

Τα πρόσωπα που διορίζονται από τον Πρόεδρο στις θέσεις του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέως πρέπει να είναι υψηλού ηθικού επιπέδου και παραμένουν στις θέσεις τους μέχρι το 68ο έτος της ηλικίας τους, σημείωσε ο Γενικός Εισαγγελέας Κώστας Κληρίδης, αναφέροντας ότι «πολλοί ίσως να αδημονούν να έρθει αυτή η ηλικία»...

21/02/2018 11:07

Κυπριακό

Η ατμόσφαιρα έντασης που έχει διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από το φυσικό αέριο και τους υδρογονάνθρακες επηρεάζει αρνητικά την οικονομία και των δύο πλευρών, πρώτα και κύρια στον τουρισμό, δήλωσε ο «υπουργός οικονομίας και ενέργειας» στα κατεχόμενα, Οζντίλ Ναμί, σε συνάντηση με αντιπροσωπεία του τ/κ εμπορικού επιμελητηρίου...

21/02/2018 07:06

Ενεργειακά

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης θα θέσει το θέμα της νέας τουρκικής Navtex στο πλαίσιο του άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες, όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ. Στο μεταξύ σχεδόν δυο ώρες διήρκησε η σύσκεψη που συγκάλεσε χθες βράδαυ στο Προεδρικό ο Πρόεδρος Αναστασιάδης μετά την ανανέωση...

21/02/2018 07:01

Κυπριακό

Τελικά μόνο ένα στρέμμα από τα 4.638 που ανήκαν, εντός της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου, σε τρία βακούφικα πασάδων και αγάδων, ανήκει στο «τμήμα βακουφίων» σύμφωνα με τον «διευθυντή» του, Ιμπραχίμ Μπεντέρ. Τα Βαρώσια, είπε, ανήκαν στα βακούφικα του Λαλά Μουσταφά Πασιά, του Αμπντουλάχ Πασιά και του Χατζή Μπιλάλ Αγά,...

21/02/2018 06:51

Ταμείο τουρκοκυπριακών περιουσιών

Το θέμα του Ταμείου τουρκοκυπριακών περιουσιών συζήτησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Προσφύγων, με το ΑΚΕΛ να χαρακτηρίζει απαράδεκτο το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του Ταμείου Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών είναι πλεονασματικός και παράλληλα το Ταμείο διαθέτει και αποθεματικό. Σε δηλώσεις της, μετά τη...

20/02/2018 15:14

Ενεργειακά

Η Τουρκία έχει ανανεώσει την οδηγία προς ναυτιλομένους, NAVTEX, με ισχύ μέχρι και τις 10 Μαρτίου, σύμφωνα με την τουρκοκυπριακή ιστοσελίδα «Κίπρις Πόστασι». Όπως αναφέρεται η ανανεωμένη NAVTEX αφορά στο 3ο οικόπεδο στην Ανατολική Μεσόγειο. Η προηγούμενη οδηγία αναμένετο να λήξει στις 22 Φεβρουαρίου.

20/02/2018 15:02